Основни части на ветроходната яхта
За да може да се управлява умело яхтата и да се добиват високи спортни постижения, необходимо е да се познава отлично нейното устройство. Ветроходната яхта има две главни части: корпус и въоръжение. Корпусът е предназначен да събере обслугата на яхтата и всичките предмети за нейното снабдяване. Под въоръжение се разбират ветрилата и всички устройства за поставяне ветрилата и тяхното управление. Да разгледаме основните части на корпуса на ветроходните яхти. Предната част на корпуса се нарича нос, задната - кърма, частите от корпуса, надвесени над водата, се наричат носови и кърмови свеси. Страничните повърхности на корпуса се наричат бортове. Десният и левият борт се определят, като се гледа от кърмата към носа. Долната повърхност се нарича дъно. Преходът от борта до дъното се нарича скула. Задният срез на корпуса се нарича транец. Обърната към водата повърхност се нарича подзор. Отгоре корпусът се покрива с палуба, предпазваща коритото от попадане на вода вътре в него. Палуба изобщо се нарича всяка настилка, покриваща някое разположено под нея помещение. На големите кораби има няколко палуби, всяка от които има свое наименование. На спортните яхти рядко се правят повече от две палуби. Носовата част на палубата се нарича бак, кърмовата ют, средната шканец (на малките яхти не се употребява, но на яхти по-дълги от 14-15 м. то е напълно уместно). В палубата за поместване на обслугата се правят изрези, наричани кокпити. Кокпитите биват открити, когато те не са отделени от подпалубното пространство, и закрити. В последния случай те представляват вана, поставена в отвора на палубата, изолирана от подпалубното пространство. Закритият кокпит обикновено се прави самоотливен, поставяйки пода му над нивото на водата и обзавеждайки го с отливни тръби. През тези тръби попадналата от палубата в кокпита вода се оттича зад борда. Самоотливни кокпити се правят на такива яхти, които са пригодени за плаване при голямо вълнение, за да не бъдат заливани с вода през кокпита. Долната част на подпалубното пространство се нарича трюм. Трюмът се покрива с настилка, наречен под или пайол. Жилищните помещения на яхтата се наричат каюти. Каютата, разположена под бака, се нарича кубрик. Крайните носови и кърмови отделения се наричат преден отсек или форпик и заден отсек или ахтерпик.Отворите в палубите: входни люкове или входници. Ако височината на корпуса от пода е недостатъчна, то на палубата се прави надстройка, наричана рубка. Покривът на рубката се нарича палуба на рубката. Стените на рубката (комингси) се снабдяват с кръгли или овални прозорчета-светлици или илюминатори. Когато кръглия светлик (с дебело стъкло)се постави на палубата, нарича се биково око. Битовите помещения на яхтата, както и на голям кораб, имат свои названия: кухнята се нарича камбуз, тоалетната - галюн. За управление на яхтата служат рулят (кърмилото), придвижван с румпел(повратник). Частта от руля, на който се закрепя румпелът, се нарича глава на руля. Основните части на въоръжението на яхтата са парусите (ветрилата), рангоута (стожерите) и такелаж (въжетата). Ветрилата са средства за движение, двигател на яхтата. Яхтата може да носи различни ветрила, всяко от които има свое название. Ветрилата се разделят на три главни групи: основни (или за лавировка), допълнителни (или за гонка) и щурмови ветрила.Под основни ветрила се разбират тия ветрила, които яхтата носи в нормални условия.Тези ветрила определят мерителната ветрилна площ на яхтата, по която се правят всички разчети за яхтата. Участието на яхтата в гонки изисква особени ветрила, увеличаващи ветрилната площ при някои условия на гонката (например при попътни ветрове). Такива ветрила се наричат допълнителни. Щурмови ветрила е прието да се наричат тия ветрила, които се поставят при много силен вятър, когато обикновените ветрила се оказват доста големи по площ и може да не издържат напора на вятъра. Рангоут се наричат дървените(или металически) части, към които се прикрепват ветрилата. Такелаж се наричат растителните и стоманените въжета, които служат поддържане на рангоута,вдигане и спущане на ветрилата и рахгоута, а също и за управление на ветрилата.Подробности за съставните части на въоръжаването ще се дадат по-долу.
Основни Типове ветроходни яхти
Съществуват много типове ветроходни яхти. Малката йола с ветрило 11 кв.м и екипаж от един човек и грамадната яхта от международен клас с ветрилна площ 700 кв.м с мачта висока 50 до 55 м и екипаж за гонки в състав 25-30 души, са спортни яхти. Не трябва да бъдеш специалист - ветрохо- дец, за да забележиш разликата между тези яхти. Норазликата между близки по размер съдове е по-трудно да бъде забелязана, макар че твърде често тази малка разлика може да има принципално значение. Как се различават и класифицират спортните ветроходни съдове? Основните признаци, които определят тоя или оня тип съд, са:типът на корпуса, типът на въоръжението и назначението (или област на приложение). Познаването на тези различия е необхо- димо за всеки спортист ветроходец.